Klantcase - Nijsen Company

08-06-2023

Klantcase - Nijsen Company

Vanaf eind maart 2023 hebben 2 van onze consultants in een voorsorterend project een marktonderzoek uitgevoerd voor Nijsen Company. Nijsen Company is de enige specialist in Nederland die reststromen uit de levensmiddelenindustrie verwerkt tot unieke diervoederproducten. Zo produceren zij bijvoorbeeld duurzame varkensvoeders en het duurzame Kipstervoer. Zij produceren dit in hun eigen fabriek, waar zij van productie tot distributie bijna alles in eigen beheer hebben. Op het moment van uitvoering verkoopt Nijsen haar producten alleen nog B2B. Dit brengt ons gelijk naar het vraagstuk van Nijsen. 

Vraag 

Nijsen vraagt zich namelijk af of zij hun producten niet ook succesvol op de B2C-markt kunnen verkopen. Daarom heeft Nijsen behoefte aan een marktonderzoek waarin de B2C-markt voor hun diervoeders in kaart wordt gebracht.  

Onderzoek 

Nijsen had voor dit onderzoek nog weinig idee over hoe de B2C-markt eruitziet. Student Consultant heeft verschillende analyses uitgevoerd om zowel de externe- als interne omgeving van Nijsen in kaart te brengen. De externe omgeving is weer opgesplitst in de macro- en meso omgeving. 

De eerste stap van het onderzoek was om de externe omgeving in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende analyses uitgevoerd, zoals een DESTEP-analyse en Porter’s Five Forces. Daarna is er met input van Nijsen zelf een korte interne analyse uitgevoerd. Deze omgevingsanalyses zijn vertaald naar een SWOT-analyse waarbij de focus vooral lag op de kansen en bedreigingen op de B2C-markt. Op aanvraag van Nijsen hebben wij vervolgens nog een uitgebreide concurrentie- en distributieanalyse uitgevoerd. Hiermee is in kaart gebracht wie de grootste concurrenten in Nederland zijn, hoe zij hun producten verkopen en welke distributiekanalen er allemaal mogelijk zijn.  

Door het opleveren van deze informatie beschikt Nijsen over een compact overzicht van hoe de markt eruitziet. Het resultaat van de analyses is dat er kansen zijn en dat Nijsen beschikt over de capaciteiten om toe te treden. Er is echter vervolgonderzoek nodig om een weloverwogen beslissing te nemen. Aan de hand van het opgeleverde project hebben wij hiervoor een projectvoorstel gedaan dat Nijsen heeft geaccepteerd. In dit vervolgproject geven we (1) een advies over de positioneringsstrategie en de mogelijke distributiekanalen en (2) een inzicht in de marktomvang. Wij kijken uit naar de verdere samenwerking met Nijsen Company! 

Door dit onderzoek heeft Nijsen Company: 

  • Inzicht in haar externe omgeving op macro- en meso-niveau 
  • Inzicht in haar sterktes & zwaktes en de kansen & bedreigingen op de B2C-markt 
  • Een algemeen beeld over hoe de B2C-markt eruitziet 
  • Inzicht in haar belangrijkste concurrenten en distributiemogelijkheden

Benieuwd naar andere klantcases van Student Consultant? Lees dan eens de klantcase van Ordina over een marketing dashboard of bekijk onze afgeronde projecten per sector.

 

Benieuwd wat Student Consultant voor jouw organisatie kan betekenen?

Contact
Inschrijven nieuwsbrief