SOS International

Team dynamieken en prestaties

Rond de jaarwisseling van 2019/2020 heeft het team van Student Consultant anderhalve maand gewerkt aan een vraagstuk van SOS International. Dit bedrijf is de grootste onafhankelijke alarmcentrale van Nederland. De hulpverleners van SOS International zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar om mensen te helpen bij onvoorziene situaties. SOS International zorgt voor de juiste hulp, zowel in Nederland als ver daarbuiten. Zij wilden de prestaties en samenwerking van de verschillende teams in hun organisatie verbeteren. Aangezien de organisatie zelf druk bezig was met de korte termijn werd Student Consultant ingeschakeld met als opdracht de team dynamieken en prestaties te verbeteren.

De aanpak en het project

Het project werd afgetrapt met een vergadering met de directeur van SOS International, Marco Vianen, en de team leiders van de verschillende afdelingen van SOS International. Tijdens deze vergadering werden de doelstelling duidelijk en werd de basis voor het project gelegd.

Na de kick-off meeting zijn er een groot aantal interviews uitgevoerd met medewerkers van de verschillende teams van SOS International om een beeld te krijgen van de huidige situatie. Vervolgens werd, in overleg met alle betrokkenen, de gewenste situatie vastgesteld en werd het verschil tussen de huidige en gewenste situatie beschreven.

Daarna werd er onderzocht waarom de gewenste situatie niet behaald wordt. Ook werd er gekeken naar de houding van de verschillende betrokkenen om te veranderen van de huidige naar de gewenste situatie. Dit werd ook weer gedaan aan de hand van een groot aantal interviews met medewerkers van de verschillende teams van SOS International.

Dit alles werd vervolgens gebruikt om een interventie te ontwerpen om de gewenste situatie wel te behalen. Deze interventie is driedelig. Het eerste aspect omvat een verandering van het huidige training programma voor nieuwe en huidige werknemers. Daarnaast werd een nieuwe manier van feedback geven geïntroduceerd. Het derde aspect is een nieuwe manier van het meten van zowel de individuele als team prestaties.

Tot slot zijn er concrete aanbevelingen gedaan om deze interventie te implementeren in de organisatie. Dit bestond uit een implementatie strategie, een communicatie plan, manier om met weerstand om te gaan en manier om de effectiviteit van de implementatie objectief te meten.

Tevreden consultants en een tevreden klant

Dit alles samen heeft gezorgd tot een compleet advies voor SOS International waarmee zij de prestaties van hun teams kunnen verbeteren. Onze consultants hebben veel geleerd met betrekking tot het verkrijgen van informatie uit interviews en hebben veel geleerd over team dynamieken en prestaties zowel theoretisch als in de praktijk. Zowel het team van Student Consultant als SOS International kijken dus terug op een zeer geslaagd project.


Wilt u de prestaties van de teams binnen uw organisatie verbeteren zoals in het project voor SOS International of bent u benieuwd naar wat Student Consultant voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op.