FAQ

Wij krijgen veel vragen van studenten en organisaties. Hier zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen over o.a. onze sollicitatieprocedure, onze werkwijze en de partnership mogelijkheden.

Studenten

  • Wat zijn de vereisten om je aan te sluiten bij Student Consultant?

Er zijn drie vereisten om je aan te sluiten bij Student Consultant:

  1. Je bent student (of PhD'er) aan een universiteit of zit in een tussenjaar.
  2. Je hebt minimaal 60 ECTS op de universiteit behaald.

  3. Je spreekt vloeiend Nederlands.

Het maakt dus niet uit welke studie je volgt. We verwachten wel uitstekende studieresultaten.

  • Hoeveel tijd kost Student Consultant per week en waaruit bestaat die tijd?

Dit is afhankelijk van het aantal projecten dat we op dat moment hebben. Het zal echter altijd te combineren zijn met je studie. Iedereen binnen ons bedrijf is een student, dus we zullen hier uiteraard volledig aan meewerken. We verwachten wel een minimale beschikbaarheid van 8 uur per week.

Deze tijd zal grotendeels bestaan uit onderzoek doen en advies geven (60% van de tijd), vergaderingen met je projectteam (15%) en het uitvoeren van je organisatorische functie (25%).

  • Krijgen consultants betaald? Waarom wel/niet?

Wij betalen, naast een onkostenvergoeding, een marktconform salaris aan onze consultants. Dit doen wij omdat de kwaliteit van ons advies volledig afhangt van de kwaliteit van onze consultants waardoor wij dus enkel werken met academische topstudenten. Dit neemt niet weg dat de focus ook ligt op je individuele ontwikkeling en jouw plezier als consultant. Naast een goed betaalde bijbaan, krijg je dus ook een schat aan ervaring, kennis, vaardigheden en professionele connecties.

  • Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit?

Deze bestaat uit 3 stappen;

  1. Een 'papieren ronde' waarin wordt gekeken naar je cv, motivatie en cijferlijsten van het vwo en de universiteit. Je cv geeft ons een beeld van je leven naast je studie. Het is geen vereiste om relevante werkervaring te hebben, al is het natuurlijk wel een voordeel. De motivatiebrief laat ons zien waarom jij geïnteresseerd bent in strategie consultancy en waarom je specifiek bij ons wilt komen werken. Je cijferlijsten geven een indicatie van je persoonlijke ontwikkeling.
  2. De sollicitatiegesprekken bestaan uit twee delen waarin we focussen op je persoonlijke competenties om een consultant te zijn. Je zult twee individuele gesprekken hebben met de co-founders van Student Consultant. Beide gesprekken zullen beginnen met een 'fit interview' gedeelte. Hierin wordt gekeken of je bij Student Consultant past op basis van je persoonlijkheid en persoonlijke ervaringen. In het tweede deel van de gesprekken mag je een business-case oplossen om je analytische vaardigheden te laten zien. Dit doe je samen met de interviewer.

  3. Een reflectieronde waarin jij feedback krijgt op je sollicitatie. Tijdens deze ronde zal je te horen krijgen of je al dan niet bent aangenomen en wat hiervoor de redenen zijn.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op de sollicitatieprocedure?

We adviseren om je goed voor te bereiden op de sollicitaties. Er is niet één weg naar succes, maar we bevelen de volgende drie stappen aan.

  1. Ga voor jezelf na waarom je wil werken bij Student Consultant. Bekijk hiervoor de informatie die beschikbaar is op onze site.
  2. Bedenk waarom wij jou zouden willen aannemen. Waar ben jij goed in en wat voeg je toe? Waar blink je in uit? Wat zijn je verbeterpunten? 
    TIP: gebruik voorbeelden, hiermee maak je je verhaal concreet.

  3. Verdiep je in case interviews. Download hiervoor onderstaand bestand met daarin een uitleg over case interviews en tips hoe jij hierin kunt excelleren.

  • Wanneer kan ik solliciteren?

Op dit moment zijn wij zeer actief bezig met het uitbreiden van ons consultancy team. Het is nu dus een goed moment om te solliciteren. De sollicitatiedeadline voor ons eerste instroommoment is 31 juli 2020. Aangezien onze sollicitatieprocedure ongeveer 2 à 3 weken in beslag neemt, is het eerste instroommoment op 1 september 2020.

Hou onze social media (InstagramFacebook en LinkedIn) in de gaten voor de overige sollicitatiedeadlines en instroommomenten. Voor meer informatie kun je contact opnemen met recruitment@student-consultant.nl.

Organisaties

  • Wat is jullie werkwijze?

Student Consultant gaat met zijn klanten een wederzijds voordelige en intensieve relatie aan, die al begint voordat onze consultants zich storten op het project. Dit bestaat grofweg uit drie fases.

  1. Het voortraject. Voordat we een project starten gaan we meerdere keren met elkaar in gesprek om het plan van aanpak te bepalen. In deze gesprekken komen kritische vragen van onze kant met als doel om zo snel mogelijk een beeld van uw organisatie en bijbehorende producten en/of diensten te verkrijgen. Vervolgens kijken we gezamenlijk naar uw strategisch vraagstuk en bepalen we ook gezamenlijk de onderzoeksmethode. Bij wederzijdse goedkeuring gaan we de project-fase in.
  2. Het project. Gedurende de vooraf bepaalde periode gaat een team van onze consultants aan de slag met uw project. Elk van de consultants is 8 - 16 uur per week bezig met dit project. Deze tijd wordt besteed aan onder andere een iteratief proces van het verzamelen en interpreteren van data en het presenteren van het advies. De data wordt verkregen via zowel desk- als fieldresearch. Onze consultants lezen zich in betreffende uw bedrijf, concurrenten en de markt waarin u opereert. Daarnaast zoeken ze relevante data door het gebruik van zowel openbare bronnen als het afnemen van interviews bij uw klanten, medewerkers en leveranciers. Tot slot maken we onze adviezen concreet en overtuigend en vervolgens presenteren we deze aan (een selectie van) uw organisatie.

  3. Het natraject. Na het project blijven in contact door drie vaste contactmomenten waarin we samen evalueren hoe het project verlopen is en waar uitdagingen in de uitvoering van de strategie nog liggen. Het eerste contactmoment vindt een week na afloop plaats waarin de vraag om feedback en de vraag betreffende de huidige status van ons advies centraal staan. Het tweede contactmoment is drie maanden na afloop waarop we samen zullen evalueren hoe de eerste drie maanden zijn bevallen en hoe de komende tijd eruit gaat zien. Het derde en laatste contactmoment is zes maanden na afloop. Ook tijdens dit contactmoment zullen we terugblikken op het project, maar we zullen vooral ook verder vooruit kijken. Tegen welke obstakels verwacht u nog te lopen? Hoe kunt u hier nog mee omgaan? Wellicht kunnen wij zelfs daar een bijdrage aan leveren middels een nieuw adviestraject!

Student Consultant gaat dus een intensieve samenwerking aan met haar klanten om te komen tot een waardevol advies en een correcte implementatie van dit advies om maximale waarde te creëren voor haar klanten.

  • Welke vergoeding vragen jullie voor een adviestraject?

Wij werken tegen een concurrerende uurloon per consultant voor elk type organisatie, omdat wij vooral gefocust zijn op het creëren van waardevol advies voor onze klanten terwijl onze consultants de kans krijgen om zich zowel individueel als collectief te ontwikkelen. 

Hoe hoog dit uurloon is, wordt in onderling overleg bepaald. Dit zal echter altijd in samenspraak met u als klant zijn en meer dan passend bij het werk dat we leveren.

  • Wat houdt het in om een partner te zijn van Student Consultant?

Het worden van een partner van Student Consultant biedt voordelen voor beide partijen. De partner verzorgt trainingen en/of workshops waardoor onze consultants zichzelf kunnen ontwikkelen. Tevens zijn zij hierdoor in staat om hun professionele netwerk uit te breiden. Dit heeft natuurlijk ook voordelen voor uw organisatie. U legt namelijk contacten met ambitieuze studenten die voor hun studie een afstudeerstage of dergelijke nodig hebben. Bovendien biedt dit voordelen op het moment dat zij afstuderen en op zoek gaan naar een baan.

Student Consultant biedt aantal vormen van partnerships aan voor organisaties. Het is mogelijk om een projectpartner te worden als u een grote en innovatie organisatie bent waar onze Student Consultants mogelijk projecten kunnen uitvoeren. Het worden van een trainingspartner is mogelijk indien u een organisatie bent die leerzame trainingen kan verzorgen. Het is alleen mogelijk om een coachingpartner te worden indien u een top-tier consultancy bedrijf bent. Hieronder staat beschreven wat elk partnership inhoudt.

  • Coachingpartner. Onze coachingpartners bieden zowel inhoudelijke als procesmatige begeleiding van onze projecten. Daarnaast geven ze trainingen op specifieke consultancy vaardigheden. Naast goede leermomenten zijn dit interessante mogelijkheden voor onze Student Consultants om op een laagdrempelige manier in contact te komen met deze organisaties. Hierdoor leren ze meer over het werk als consultant en breiden ze hun professionele netwerk uit.
  • Trainingspartner. Onze trainingspartners verzorgen verbredende trainingen en bieden gespecialiseerde ondersteuning bij specifieke projecten.

  • Projectpartner. Student Consultant heeft een wederzijdse samenwerkingsovereenkomst met zijn projectpartners. De invulling van deze overeenkomst verschilt erg per partner. Het kan o.a. bestaan uit het aangaan van projecten met Student Consultant en het geven en ontvangen van trainingen.

Wij geven graag een toelichting betreffende onze partnership mogelijkheden en de bijbehorende voordelen voor beide partijen middels een presentatie. Neem hiervoor gratis en vrijblijvend contact met ons op.

Kortom, het worden van een partner van Student Consultant biedt grote voordelen voor beide partijen.